Kun hankintatoimea lähdetään kehittämään, ensimmäiseksi pitää selvittää missä ollaan nyt, eli mikä on hankintatoimen kypsyysaste ja tästä lähdemmekin aina liikkeelle.
Hankintatoimen kypsyys on mittari
organisaation hankintatoiminnan kehitystasosta. Se on tapa arvioida, kuinka
hyvin organisaation hankintatoiminto suoriutuu ja kuinka sitä voidaan parantaa.
Hankintojen kypsyys käsite perustuu ajatukseen, että hankinta on strateginen
toiminto, joka voi lisätä arvoa organisaatiolle parantamalla sen tehokkuutta,
vähentämällä kustannuksia ja lisäämällä tavaroiden ja palveluiden laatua.
Hankintojen kypsyyttä voidaan
mitata kypsyysmallilla. Malli perustuu laadunhallinnan periaatteisiin,
hankintatieteelliseen tutkimukseen ja parhaisiin käytäntöihin hankinnassa.
Malli olettaa, että hankintojen kehittämiseen panostaminen johtaa parempaan
vastineeseen organisaation varoille. Malli antaa ohjeita hankintojen
kehittämiseen lisäämällä parhaiden käytäntöjen jakamista ja läpinäkyvyyttä, kun
hankintaorganisaatiot näkevät hankintojen kehittämisen konkreettiset hyödyt ja
keinot niiden saavuttamiseksi. Malli antaa selkeän kuvan
hankintaorganisaatioiden vahvuuksista ja kehittämiskohteista, toimien samalla
yhteisenä viitekehyksenä ja viestintätyökaluna eri sidosryhmille.